26 juni > 26 september 2021
en nl

Schrijf je in voor de Portfolio Reviewing Day

Je bent fotograaf of beeldend kunstenaar die met fotografie werkt? Laat je portfolio bekijken en krijg feedback van experts zoals curatoren, uitgevers, fotoredacteurs ... Schrijf je in, en in een bezoek van één uur krijg je 4 reviewsessies van 20 min, telkens aan een andere tafel.

Vrijdag 25 juni, 10 - 16 u. in het Loodswezengebouw

AntwerpPhoto, Kunstenpunt en het FOMU geven fotografen of beeldende kunstenaars die met fotografie werken de kans om feedback te krijgen van kenners. 12 experts zitten voor je klaar. Je kan je reviewers bij deze editie van de Portfolio Reviewing Day niet kiezen. We maken vooraf een selectie en een stipte planning. Daarom moet je ook vooraf inschrijven, en zijn de plaatsen beperkt. We voorzien digitale tijdsloten wanneer de coronamaatregelen fysieke ontmoetingen niet toelaten.

Zo schrijf je in voor de Portfolio Reviewing Day:

Stuur een pdf-document (max. 8 MB) met daarin 1) foto’s uit je portfolio, 2) je talenkennis en 3) een kort overzicht van je tentoonstellingen, publicaties, workshops, samenwerkingen, online aanwezigheid... Stuur dat naar info@antwerpphoto.be. In de onderwerpregel vermeld je ‘Portfolio Reviewing Day’ + je voornaam en naam. Inschrijven kan tot en met 10 juni 2021.

Ben je geselecteerd?

Na je inschrijving en na de selectie van het organiserende team (van AntwerpPhoto, Kunstenpunt en het FOMU), ontvang je op 15 juni een e-mail die laat weten of je mag komen, en wanneer (tussen 10 en 16 u. in het Loodswezengebouw).

Ook als je portfolio de selectie niet passeert*, of wanneer je op de reservelijst staat omdat de plaatsen volzet zijn, ontvang je een e-mail.

* Je portfolio kan bijvoorbeeld geweigerd worden omdat de onderwerpen ethisch niet verantwoord zijn, inclusiviteit niet bevorderen, het portfolio niet voldoende kwalitatief is.

Wie reviewt jouw werk?

Spannend, en interessant. Want je belandt voor de neus (en ogen) van een van deze 11 experts.

Anne Lacoste

Anne Lacoste

Anne Lacoste is de directeur van het Institut de la Photographie in het Franse Rijsel. Ze heeft een doctoraat in de kunstgeschiedenis van de Sorbonne, waar ze haar thesis schreef over het ontstaan van de fotografie in het licht van de oudheidsstudies in het Oosten. Na vijf jaar ervaring te hebben opgedaan bij Christie's in Parijs en Londen ging ze in 2005 aan de slag als curator in de fotografieafdeling van het J. Paul Getty Museum in Los Angeles. Daarna was ze van 2011 tot 2017 curator van tentoonstellingen in het Musée de l'Elysée in Lausanne. Centraal in haar tentoonstellingen en publicaties staan de geschiedenis van de fotografie, gaande van monografieën van Felice Beato, de Nadars, Paul Strand, Irving Penn, Philippe Halsman en Martine Franck tot meer algemene studies over portretkunst, de fotoautomaat, de geschiedenis van de dia, de Amerikaanse documentarische fotografie en de opkomst van de internationale fotografiescene.
Anne Lacoste werkte ook mee aan belangrijke fotoarchieven, zoals dat van de Bibliothèque de l'Institut de France, de iconografische collectie van het kanton Vaud, de Poolse grafisch kunstenaar Wojciech Zamecznik en kunstenaar Jean Dubuffet.

Fleur van Muiswinkel

Fleur van Muiswinkel

Fleur van Muiswinkel (1981) is sinds 1 april 2020 de directeur van BredaPhoto. Ze is kunsthistorica en curator van opleiding en behaalde haar masterdiploma's aan Goldsmiths College van de Universiteit Londen en de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze werkt sinds 2004 in de cultuursector. Zo was ze onder andere aan de slag als artistiek coördinator voor de Contour Biënnale in Mechelen, co-directeur en oprichter van A Tale of A Tub in Rotterdam, curator optredens en projectleider hedendaagse kunst voor de Oude Kerk in Amsterdam en curator van verschillende internationale tenstoonstellingen. Van 2006 tot 2009 werkte ze voor het Noorse Office for Contemporary Art in Oslo. Sinds 2018 is ze lid van de raad van bestuur van het dansplatform WhyNot en beoordelaar Kunstendecreet voor de Vlaamse overheid.

Fleurie Kloostra

Fleurie Kloostra

Fleurie Kloostra (1977) is curator bij Melkweg Expo, een tentoonstellingsruimte in hartje Amsterdam en een platform voor jonge visuele kunstenaars, waarbij de nadruk ligt op innovatieve, hedendaagse fotografie. Het is een onderdeel van Melkweg, een poppodium en cultureel centrum. Na haar masterdiploma in Kunst en Economie aan de HKU werkte Fleurie Kloostra 7 jaar lang als curator voor het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond.
Ze is gespecialiseerd in innovatieve tentoonstellingsconcepten zoals de Asielzoekmachine en Team Annemarie en Team Franc, waarbij inwoners van Almere samen met de burgemeester meewerken aan tentoonstellingen voor Corrosia Almere. Kloostra is een vaak gevraagd jurylid en portfoliobeoordelaar, geeft les aan kunstacademies en licht haar visie en manier van werken toe aan jongeren op de middelbare school.
Als curator ziet ze het als haar taak om te fungeren als tussenpersoon tussen kunstenaar en publiek. Fotografie is in eerste instantie een kunstvorm waarin belangrijke maatschappelijke thema's kunnen worden aangekaart bij het publiek.

Gautier Platteau

Gautier Platteau

Gautier Platteau (België, 1980) is uitgever/directeur bij Hannibal Books, gespecialiseerd in kunst en fotografie.
Hij werkt samen met fotografen en kunstenaars als Stephan Vanfleteren, Anton Corbijn, Sanne De Wilde, Erwin Olaf, Filip Dujardin en Rinus Van de Velde en publiceert catalogi en boeken voor vele internationale musea en uitgeefpartners.

Jan Desloover

Jan Desloover

Jan Desloover (°1977) studeerde Germaanse talen aan de Universiteit Gent en journalistiek aan de Erasmus Hogeschool Brussel. Aanvankelijk werkte hij een paar jaar als freelance schrijver, waarna hij midden jaren 2000 aan de slag ging bij de krant De Standaard, waar hij nu nog steeds werkt. Hij werkte als schrijver en redacteur voor tal van literaire en culturele bijlagen en als binnelandcorrespondent. Sinds 2011 is hij chef beeldredactie bij de krant.

Koen Leemans

Koen Leemans

Koen Leemans is curator hedendaagse kunst bij het Museum Hof van Busleyden en De Garage in Mechelen. Hij studeerde geschiedenis aan de Universiteit Leuven. Tussen 2001 en 2020 was hij artistiek directeur bij het Cultuurcentrum Mechelen. Hij was ook verantwoordelijk voor de tentoonstellingen daar en bij De Garage, een centrum voor hedendaagse kunst. In september 2020 fuseerde De Garage met het Mechelse museum Hof van Busleyden. De Garage organiseert hoofdzakelijk eigen nieuwe tentoonstellingen waarbij de nadruk ligt op opkomende talenten maar ook meer gevestigde namen ruimschoots aan bod komen. Als zelfstandig curator organiseert Koen Leemans soms tentoonstellingen in andere kunstcentra. Hij is lid van verschillende kunstcomités en werkt daarnaast als schrijver en gastdocent.

Lucy Conticello

Lucy Conticello

Lucy Conticello is de directeur fotografie van M, het weekendmagazine van Le Monde. Ze studeerde archeologie en kunstgeschiedenis aan de universiteit La Sapienza in Rome. Na twee vormingsjaren als assistent-fotoredacteur voor het Italiaanse actualiteitsweekblad Liberal begon Lucy zich toe te leggen op het bestuderen van fotografie in de praktijk en volgde ze een studie over de geschiedenis van de fotografie bij de Maine Photographic Workshops in het Amerikaanse Rockport. Daarna verhuisde ze naar New York om het te maken als fotoredacteur, schrijver en docent. Ze werkte voor Business Week, The New York Times, l'Espresso, The New York Times magazine, Courrier International, The International Herald Tribune en fotografieagentschappen als Sipa Press, Magnum Photos en AFP.
Ze werkt al jarenlang samen met fotografen en wat haar het meeste bevalt aan haar beroep is het creatieve proces om de juiste fotograaf te vinden voor een bepaald verhaal, om te brainstormen over ideeën en te zien hoe foto's erin slagen om hun stempel te drukken op een artikel.
Lucy zetelt geregeld in internationale fotografiejury's. Zo was ze onlangs voorzitter van de portretjury voor de World Press Photo, zetelde ze in de jury voor de Foam Paul Huf Award, de Magenta Foundation Flash Forward, de Prix Levallois, de Prix Virginia en het Festival della Fotografia Etica in Lodi. Ze werkte mee aan verschillende portfoliobeoordelingen (Photo Meet London, Fotografia Europea, Festival Cortona on the Move, PhotoEspana.); was gastcurator van een uitgave van het Ojodepez-magazine, en gaf fotografieworkshops bij Fotofilmic Creative Immersion Workshop in Bowen, de ISFCI Istituto Superiore di Fotografia e Comunicazione Integrata in Rome, het Internazionale Festival in Ferrara en het Canon Student Development Programme in Perpignan. Lucy Conticello zetelde ook in het adviescomité voor Unseen Amsterdam.

Margit Neuhold

Margit Neuhold

Margit Neuhold woont en werkt in het Oostenrijkse Graz. Ze legt zich vooral toe op de tal van verschillende uiteenlopende voorstellingen van de foto als beeld en de socio-economische, politieke en ecologische effecten die daarmee verbonden zijn – zowel op het vlak van de diverse visuele praktlijken van de eenentwintigste eeuw als van de visuele cultuur in haar geheel. Sinds 2011 werkt ze als een van de redacteurs van Camera Austria International, waarin ze geregeld artikels schrijft over tentoonstellingen, publicaties en symposia. Daarbij bestudeert ze de sociale en politieke gevolgen van fotografie in de wereld van de hedendaagse kunst en daarbuiten. Momenteel schrijft ze geregeld een column voor het Oostenrijkse maandblad Tagebuch en van tijd tot tijd fungeert ze ook als curator voor projecten en tentoonstellingen. In 2011 en 2012 organiseerde ze een aantal seminaries over de kunstpraktijk in relatie tot mobiliteit, subjectiviteit en stedenbouw voor het instituut voor hedendaagse kunst IZK binnen de technologische universiteit van Graz. Ze heeft een master in hedendaagse kunsttheorie van Goldsmiths College, dat deel uitmaakt van de University of London (2009) en een master in de kunstgeschiedenis van de Karl-Franzens-Universität in Graz (2002).

Rein Deslé

Rein Deslé

Rein Deslé werkt sinds 2010 als curator in het FOMU (Fotomuseum Antwerpen). Ze cureerde er verschillende thematische tentoonstellingen zoals Claude Samuel Zanele (2018), Show Us the Money (2016), Shooting Range (2014), You Ain’t Seen Nothing Yet (2013) en Rebel Lives (2019) en verzorgde solo tentoonstellingen voor onder andere Mathieu Asselin, Saul Leiter, Camille Picquot, Harry Gruyaert, Sébastien Reuzé, Stephan Vanfleteren en Jan Hoek. Ze is bezieler van het platform voor opkomende Belgisch talent .tiff (sinds 2012) en lag mee aan de basis van Trigger, een Engelstalig on- en offline magazine, waar ze nog steeds in de redactie zetelt. Ze wordt regelmatig gevraagd om als jurylid deel te nemen aan (inter)nationale masteropleidingen, beurzen of wedstrijden.

Roderick van der Lee

Roderick van der Lee

Roderick van der Lee is de uitvoerend directeur van Unseen, een kunstbeurs voor nieuwe ontwikkelingen in de hedendaagse fotografie. Hij is ook de oprichter en directeur van Unbound Photography, een nieuwe non-profitorganisatie die nieuwe multidisciplinaire grenzen van de fotografie opzoekt aan de hand van tentoonstellingen en onderzoek. In het verleden was hij aan de slag bij veilinghuis Christie's en fotografiemuseum Foam. Hij is lid van de raad van bestuur van het Elliot Erwitt Fellowship en werkte als zelfstandig curator voor verschillende fotografietentoonstellingen wereldwijd. Hij is een veel gevraagd spreker en docent over alles wat met fotografie te maken heeft.

Sorana Munsya

Sorana Munsya

Sorana Munsya is een Congolees curator, kunstagente en psychologe en woont in Brussel. In haar werk en publicaties als curator houdt ze zich vooral bezig met de verbinding tussen kunst en het individu en met collectieve genezingsstrategieën en -praktijken. Ze is gespecialiseerd in hedendaagse visuele kunst van Afrikaanse kunstenaars en was assistent-curator van de 5e editie van de Lubumbashi Biënnale voor Hedendaagse Kunst. Ze schrijft voor verschillende kunstcatalogi en kunstmagazines zoals Hart, de catalogus van de 12e Bamako Encounters Biënnale, de catalogus van 'Tornado', de soloshow van Pascale Marthine Tayou, enz. Onlangs nog was ze de curator van de recentste solotentoonstelling van de Belgisch-Congolese kunstenaar Leonard Pongo in de Brusselse Bozar, en van de eerste solotentoonstelling in België van de multidisciplinaire kunstenares Michele Magema in Kunsthal ExtraCity.

Yasmin Meinicke

Yasmin Meinicke

Yasmin Meinicke (*1986) is sinds 2016 de algemeen directeur van de Biennale für aktuelle Fotografie. In die hoedanigheid organiseerde ze twee biënnales (2017 en 2020) en werkte ze ter gelegenheid van de biënnale in 2020 samen met de universiteit van Heidelberg de fotoreeks 'Photography & Science in Dialogue' uit. In 2019 organiseerde ze samen met Thomas Schirmböck de conferentie en tentoonstelling over smartphonefotografie bij ZEPHYR – Raum für Fotografie van de Reiss-Engelhorn-Museen in Mannheim. Yasmin Meinicke studeerde kunstgeschiedenis en filosofie aan de Freie Universität Berlin en werkte voor de 'Kolleg-Forschergruppe Bildakt und Verkörperung' en 'Exzellenzcluster Bild-Wissen-Gestaltung' van de Humboldt Universität Berlin. Ze was ook co-curator van tentoonstellingen voor de Kleine Humboldt Galerie in Berlijn en de Heidelberger Kunstverein.